Rombongan Kelab Fotografi SMK Dato'Penggawa Barat ke Melaka Bandaraya Bersejarah


18 Apr 2013 : Lawatan sambil belajar, Kelab Fotografi SMK Dato' Penggawa Barat ke Bukit St Paul, Taman Seribu Bunga dan Taman Rama-Rama & Reptalia Melaka telah diadakan pada 23 Mac 2013. Seramai 31 pelajar telah menyertai rombongan ini. Lawatan ini diadakan bertujuan untuk melatih pasukan juru gambar pelajar SMK Dato' Penggawa Barat mengaplikasi teknik fotografi yang telah dipelajari secara teori di sekolah.

Bandaraya Melaka terletak berhampiran muara Sungai Melaka yang mengalir ke Selat Melaka. Kawasan bandar bersejarah yang terletak berhampiran dengan pantai, termasuk Bukit St Paul dengan runtuhan kubu Portugis, A Famosa. Bandar Melaka telah berkembang dalam semua arah dari teras bersejarah ini, termasuk ke selatan (kerana pantai Selat Melaka sekarang agak lagi ke selatan daripada lokasi asal disebabkan penambakan tanah). Bandaraya Bersejarah Melaka juga berkembar dengan lima buah bandar terkemuka yang lain iaitu - LisbonPortugal (16 Januari 1984), Kuala LumpurMalaysia (15 April 1989), HoornBelanda (8 November 1989), Valparaiso,Republik Chile (24 June 1991) dan NanjingChina (2001).


Taman Rama-rama & Reptalia merupakan satu taman rama-rama dan reptalia yang paling komprehensif dengan berbagai-bagai spesies tempatan termasuk yang jarangkali ditemui iaitu Raja Brooke dan Sayap Burung.


Terdapat juga koleksi lebih dari 400 jenis spesimen serangga. Ia merupakan salah sebuah taman pemeliharaan rama-rama dan serangga yang komprehensif di dunia. Mengandungi lebih daripada 200 spesis tempatan termasuk jenis yang sukar didapati iaitu Raja Brooke dan Birdwing. Terdapat juga koleksi lebih 400 jenis serangga. Peluang untuk anda dikelilingi oleh pelbagai rama-rama yang menarik dan berwarna-warni.