Majlis Pelancaran Kem Membaca 1 Malaysia (KM1M 2012)



24 Oktober 2012 : Membaca merupakan satu proses kognitif dengan cara membina, memberi makna atau pengertian kepada kod-kod seperti huruf. Hasil daripada proses itu maka akan terhasil maklumat yang digunakan untuk berkomunikasi, berkongsi pendapat dan idea.
Melalui pembacaan juga, kita boleh mendidik diri dengan meningkatkan ilmu pengetahuan yang ada bagi mempertingkatkan kualiti hidup, mampu berdaya saing dan bergerak maju dalam dunia kini yang mencabar.
Malah individu yang suka membaca merupakan aset kerajaan yang tidak terhingga nilainya kerana kehidupan pada hari esok banyak bergantung kepada apa yang kita pelajari masa kini. Program Kem Membaca 1 Malaysia telah dilancarkan oleh Yang Berhormat Timbalan Menteri Pelajaran iaitu YB Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong pada 24 Oktober 2012, bertempat di SMK Seksyen 9, Shah Alam. Pada masa yang  sama, bagi sekolah yang mengambil bahagian, program membaca selama 2012 saat atau 33.5 minit dijalankan diseluruh negara. Ini bermakna ini berjalan serentak di seluruh negara. Antara objektif program ini adalah mengisi masa lapang murid selepas peperiksaan, menggerakkan program galakan membaca, memupuk minat membaca secara berterusan dan menjadikan PSS sebagai tempat rujukan bahan bacaan. Di sekolah kita Majlis Pelancaran Kem Membaca 1 Malaysia telah disempurnakan oleh Yang Berusaha En. Mohd. Shaphri bin Mohd Yusof, Penolong Kanan Pentadbiran, SMK Dato' Penggawa Barat pada masa yang sama.