Lawatan Kerja dan Perkongsian Pintar Sekolah Tinggi Melaka (MHS) ke SMK Dato' Penggawa Barat


19 Oktober 2012 : Lawatan Kerja dan Perkongsian Pintar Sekolah Tinggi Melaka (MHS) ke  SMK Dato' Penggawa Barat bertujuan  untuk menjalinkan hubungan perkongsian maklumat yang cemerlang di antara kedua buah sekolah kluster.MHS atau kini dikenali sebagai SMK Tinggi Melaka (Malacca Free School, 1826) merupakan sekolah yang tidak asing lagi di kalangan penuntut Malaysia. Ia merupakan sekolah premier kedua tertua di Malaya selepas  Penang Free Namun. Sekolah Tinggi Melaka dilahirkan pada 9 April 1825 oleh suatu badan amal yang dipanggil "Trustee Of Orphan, church,poor, Leper and School Fund".

Namun sekolah ini berfungsi pada 7 disember 1826 di parsonage house dengan hanya 18 orang murid lelaki dan diketuai oleh Mr. T.h. Moore sebagai pengetua. bangunan ini sekarang ialah Muzium Belia Melaka pada 6 mac 1878, kerajaan telah mengambil alih pentadbiran sekolah ini dan dipindah ke bangunan gudang Belanda di Stadthuys bagi menampung bilangan pelajar yang semakin bertambah .Nama sekolah telah ditukar dari 'Malacca Free School' kepada 'The Malacca High School' pada 1878.'Malacca High School' telah memulakan sesi persekolahan di bangunannya sendiri iaitu bangunan lama Mahkamah Melaka di Jalan Kota pada 1 September 1884.
Sepanjang lawatan ini, kedua-dua pihak telah dapat menerima input yang berbeza yang saling menguntungkan. Justeru pihak SMK Dato' Penggawa Barat juga telah berhasrat untuk membuat lawatan balas semula ke SMK Tinggi Melaka selepas ini.