PENDAFTARAN PELAJAR TINGKATAN SATU 2013



1 Januari 2013 -  Pendaftaran pelajar Tingkatan Satu 2013 bermula pada hari ini seawal jam 8.00 pagi. Seramai 273 orang pelajar dari daerah Pontian ditawarkan ke SMKDPB melalui Kelas Aliran Agama (KAA), Kelas Rancangan Khas (KRK) dan Kelas Kawalan (KK). Majlis dimulakan dengan Taklimat PBS ( Pentaksiran Berasaskan Sekolah ) kepada para ibu bapa dan pelajar. Taklimat ini disampaikan oleh        En Wan Suhaimi bin Wan Muhammad ( Pegawai PPD ). Dalam taklimat ini ibu bapa diberikan penerangan tentang PBS dan cara penilaian yang dilaksanakan.
       Majlis diteruskan dengan ucapan aluan oleh Tn Hj Hashim Mohd Dom (Pengetua SMKDPB). Beliau mengalu-alukan kedatangan  pelajar ke SMKDPB dan seterusnya  berbesar hati menerima kedatangan warga baru SMKDPB. Tn Hj Hashim juga mengajak warga baru SMKDPB mengharumkan nama SMKDPB ke peringkat tertinggi.
      Ucapan perasmian disempurnakan oleh Tn Hj Zaidi bin Ahmad ( Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Pontian). Beliau mengucapkan tahniah dan syabas kepada para pelajar yang terpilih ke SMKDPB. Beliau juga menyeru para pelajar agar bersaing secara sihat dalam memastikan kecemerlangan dalam bidang akademik dan kokurikulum  berterusan.
     Seterusnya, para ibu bapa bersama-sama anak-anak pelajar membeli keperluan buku dan peralatan persekolahan di koperasi. Bagi para pelajar yang ditawarkan tinggal di asrama pula, mereka terus mendaftar di asrama SMKDPB dan diberikan bilik-bilik yang telah ditetapkan. Proses pendaftaran selesai pada jam 1.00 petang.