PROGRAM BULAN MEMBACA DAN BULAN BAHASA PERINGKAT SEKOLAH MULAI 1 OKTOBER HINGGA 31 OKTOBER 2011




Bulan Membaca merupakanagenda tahunan yang dianjurkan oleh Pusat Sumber Sekolah SMKDPB selama sebulandengan pelbagai aktiviti di rangka dan dilaksana bagi menggalakkan budayamembaca dalam kalangan warga SMK Dato’Penggawa Barat



OBJEKTIF :
  1. Menyedarkan warga SMK Dato’Penggawa Barat tentang kepentingan sumber ilmu melalui pembacaan dan menyemai minat suka membaca dalam diri masing-masing dengan menjadikan membaca sebagai amalan yang berterusan.
  2. Mencungkil bakat dan potensi pelajar serta menggalakkan penyertaan warga SMK Dato’Penggawa Barat dalam pelbagai aktiviti dan program yang diadakan.
  3. Menjana pembentukan warga SMK Dato’Penggawa Barat yang berilmu pengetahuan tinggi, berinformatif, kreatif dan inovatif.
TEMA : “BANGSA MEMBACA BANGSA BERJAYA”

JANGKAMASA : 1 Oktober - 31 Oktober 2011

TARIKH PERLANCARAN /
PENUTUPAN : 12 Oktober 2011 (Isnin) / 31 Oktober 2011 (Isnin)

MASA PERLANCARAN/ PENUTUPAN : 7.30 pagi 8.20 pagi

TEMPAT: Dewan



Aktiviti Program Bulan Membaca & Bulan bahasa



1. Wadah Bestari – Pelajar diberi satu tajuk, kemudianpelajar tersebut merujuk beberapa buah buku untuk memetik fakta. Tajuk tersebutdidedahkan semasa perhimpunan mingguan. Pelajar lain dikehendaki mencatat apayang dilafazkan pelajar tersebut. Guru mengambil masa beberapa minit di kelasuntuk sesi perbincangan.
2. Jejak Maklumat
. Kuiz/Tekasilangkata
3. Ulasanbuku – akan disampaikan oleh Kumpulan Rakan Pembaca.
4. ‘SilentReading’ – 30 minit.
5. Peminjambuku terbanyak
6. PertandinganSAHIBBA
7. Pertandingandeklamasi sajak
8. Penulisanesei